2 Ağustos 2013 Cuma

GÜRCİSTAN ERMENİSTAN BİSİKLET TURU 5. GÜN VARDZIA - GYUMRI

10 Temmuz 2013 Çarşamba
Sabah her zamanki gibi 06:00 da kalkıp hazırlıklarımızı tamamladık, kahvaltımızı yaptık. Yola çıkmaya hazırdık.

Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Erdal çadırını topluyor. Bu sabah biraz geç uyandı. Hakan, abi bundan sonra kalkar kalkmaz Erdalı uyandıralım diyor.
Bu günkü yol haritamız:

Create Maps or search from 80 million at MapMyRide
Arkadaşlar sen nasılsa bize yetişirsin deyip gittiler, ben son birkaç fotoğraf çekmek için çaba sarf ediyorum. Nedir benim bu talihim ya, herkes beni süpermen sanıyor. Bende motor yok ya.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Yola çıktım gidiyorum. Önümde 2 dik yokuş var sonrasında kavşağa kadar sürekli inip sonrasında yeniden çıkmaya başlayacağız.
Vardzia kasabası arkamda kaldı.
Yokuşları bitirdim.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Kavşaktaki Khertvisiye geldim ama ne Hakana nede Erdala yetişemedim.
Kale buradan çok güzel görünüyor.
Yanımdan geçen beyaz bir panelvan az ileride yolun kenarında durdu. Bu panelvanın az sonra hikayenin bir parçası olduğunu nereden bilebilirdim.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Az ilerideki kavşaktan Akhalkalaki yoluna çıkıp 500 metrelik %5 eğimli yokuşu çıkmaya başladım.
Kalenin ve geldiğimiz yolun fotoğrafını çekmek için durdum.
Ben fotoğraf çekerken yanımdan geçen panelvan az ileride yeniden durdu.
Arkada kalan kısa yokuş.
Tam hareket etmiştim ki ne göreyim. Bizimkiler bisikletlerini panelvana yerleştirmekle meşguller. Üstelik bu işi o kadar telaşla yapıyorlar ki belli ki bana yakalanmak istemiyorlar. Hemen durup zoom yaparak bu anı kaydettim. Hakan panel vana binmiş, bisikletini içeri yerleştiriyordu, Erdal da kendi bisikletini vermek için hazırlık yapıyordu.
Yanlarına geldiğimde Hakan panel vanın içinden abi Akhalkalakide görüşürüz diye seslendi. Yine yalnız kaldım. Bu benim kaderim olsa gerek.
Yol sürekli yükseliyor ama eğim az olduğundan bunu fark etmiyorsunuz.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
7 km sonra araç yanımdan geçip gitti. Bense güzellikleri seyrederek bir nehri takip eden yolda pedal çeviriyorum.
Azeri bir ailenin yolun kenarında fotoğraf çektiklerini görüp o yöne baktığımda kayalardan fışkırıp dökülen şelaleyi gördüm.
Yol umduğumdan daha az eğimli ve kolay gidiliyor. Arada bir kısa süreli çıkışlar ise insanı yormuyorlar.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Bu yol bisiklet için çok uygun. Hem manzara güzel, hem araç trafiği az hem de eğim belli belirsiz.
Gürcistanda yol kenarlarında bu tür duraklar var. Yağmur yağarsa içine girip korunabilirsiniz. Tabi hayvanlar tarafından işgal edilmedilerse.
Buradaki alabalık çiftliği kapanmış ama daha ileride gördüğüm derenin karşı kıyısındaki faal alabalık çiftliğinin fotoğrafını çeksem mi acaba diye düşünürken çiftliği yola bağlayan köprüye 5 köpeğin havlayarak hücum ettiğini görünce pedala kuvvet deyip kaçmak zorunda kaldım.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Yol üzerindeki inşaatını Türk firmalarının yaptığı 2 HES şantiyesini geçip Akhalkalakiye yaklaştım.
Buraya has doğalgaz tesisat uygulaması. Nehrin karşısındaki evlere gaz götüren hattı nehrin üzerinden geçirmişler.
Akhalkalakiye ulaştım ama şehir merkezine girmek için önümde dik bir yokuş var. Şehir yukarıda.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Yol döne düne çıkıyor. İleride Akhalkalaki kalesi görünüyor.
Şu tepeye çıkacağım.
Geldiğim yol ve şehrin karşı mahallesi.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Yol arkadaşımı da görüntüleyeyim.
Sonunda tepeyi aşıp şehre girdim.
Bizimkileri arayıp nerede olduklarını sordum. Alışveriş yapıp yola devam etmişler. Yine aynı şeyi söylüyorlar sen bize yetişirsin.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Yol kenarındaki bir aralıkta pazar yeri var. gezmeyi çok istememe rağmen bisikletimi bırakacak kimse olmadığından girişten bir kare görüntü almakla yetindim.
Peynir ve ekmek almam lazım. Bir markete girdim. Batumda hostelde görevli kıza yazdırdığım Gürcüce peynir kelimesini satıcıya söyledim ama adam bir şey anlamadı.
Bakındım peynir göremeyince dışarı çıktım.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
İleride yol kenarındaki Ararat markete girdim. Aynı kelimeyi ona da söyledim o da bir şey anlamayınca raflara ve buz dolabına bakınıp peyniri bulup gösterdim. Ekmekte sorun yok onu çok iyi telaffuz ediyorum.
Eksiklerimi tamamladıktan sonra yola devam ettim.
Sınıra 44 km yolum kaldı. Normal şartlarda bu gün Ermenistan'a girebiliriz.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Sağ taraftaki yol Türk sınırına gidiyor. Gürcistan ile aramızda 3. bir sınır kapısı mı var?
Yol hala yükselmeye devam ediyor ama insanı rahatsız etmiyor.
Köylerin yanından geçiyorum.
Ninotsmindaya geldim.
Burada direklerin tepelerine leylekler yuva yapmışlar. O kadar çok leylek var ki.
Burada Erdal ve Hakan ile buluştum. Hakana bisikletleri yükleyip Akhalkalakide görüşürüz dedin. İnsan hiç olmazsa nezaketen abi yükünü ver taşıyalım der dedim. Hakan teklif etsem kabul etmeyeceğini bildiğimden söylemedim dedi. Tabi ki kabul etmezdim dedim. Bir şeyler içip atıştırdıktan sonra yola devam ettik.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Hala sınırı geçip geçmeme konusunda kararsızım.
Altimetre 2000 metreyi geçtiğimizi gösteriyor.
Şirin bir durak.
Gorelovkaya geldik.
Hava iyice bulutlandı yağdı yağacak.
Saat erken olduğundan Ermenistan'a girmeye karar verdik. Marketin önünde son alışverişlerimizi yapmak için durduk. Gyumriye kadar para bozdurmak istemiyoruz.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Market sahibi Ermeni asıllı Alexander Türk olduğumuzu ve İstanbuldan geldiğimizi duyunca çok şaşırdı. Bizimle Türkçe konuşup bana daha önce buradan geçen bisikletçiler ile çektirdiği fotoğraflarını gösterdi. İlk kez Türk bisikletliler ile karşılaştığını söyledi. Bende adresini alıp beraber çektirdiğimiz fotoğrafı yollayacağıma söz verdim.
Alexander dükkanın ismi de çıksın deyince bir poz daha çektirdik.
Kendisi aynı zamanda kara kalem resim yapıyor.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Gorelovkayı ardımızda bırakıp sınıra doğru devam ettik.
Konaklamayı planladığım Madatapa gölüne geldik ama maalesef etrafında çadır kurmaya uygun bir düzlük yok gibi.
Sınır göründü ama yağmurda çiselemeye başladı. Karşıdan esen şiddetli rüzgar bizi zorluyor. Az önce altimetrem 2120 metreyi gösteriyordu. Yanılma payını göz önüne aldığımızda demek ki en yaklaşık 2200 metreden geçmişiz. Hakanda ve bende biraz tedirginlik var. Hakan aman abi fotoğraf çekip başımızı belaya sokmayalım bir şey olursa bizimle ilgilenecek elçiliğimiz bile yok deyip soran olursa Almanım diyelim diyor. Bende o zaman aramızda Almanca konuşmamız lazım ki hiç birimiz Almanca bilmiyoruz Türkçe bilenler Alman olmadığımızı anlarlar deyip eğer daha girişte kötü muamele ile karşılaşırsam girmem geri dönerim kimseye kendime hakaret ettirmem diye ekledim. Hakanda bende daha önce Ermenistana giden bir Türk gezginin sürekli kimliğini gizlediğini yazdığı günlüklerinden oldukça etkilenmişiz.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Az sonra Ermenistan sınırına ulaşacağız.
Sınırda Erdalın gelmesini bekleyip hep birlikte sorunsuz olarak Gürcistandan çıktık.
Aradaki yol çok kötüydü. Ermeni tarafında asıl geçiş kapısının inşaatı devam ettiğinden ulaşım servis yolundan sağlanıyor. Hakanın bütün endişelerine karşın birkaç poz fotoğraf çekmeyi ihmal etmedim.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Ermenistan tarafındaki kapıya geldik.
Ermenistan Türk vatandaşlarına vize uyguluyor. Vizeyi sınır kapılarında ve hava alanında ülkeye girerken 3000 AMD karşılığında alabiliyorsunuz. Eğer önceden vize almak isterseniz elektronik vize müracaatı yapabilirsiniz. Hakan'ın önerisi ile ikimiz e vize müracaatı yaptık. Gelen e postada 10 $ vize ücretinin kredi kartımızdan tahsil edildiği, 2 gün içinde bizi bilgilendirip vize numarasını yollayacakları yönünde mail geldi. Daha sonra olumlu olumsuz bir yanıt gelmediği gibi  verilen linke ulaşmakta mümkün olmadı. Bence en doğrusu sınır kapısından vize almak. Hakan görevli memura yaklaşıp pasaportunu ve e vize başvurusuna gelen e postayı gösterdi. Görevli pasaportu görünce bize komşu diye hitap etmeye başladı. Son derece kibar davranıyorlardı. Görevli vize numarası olmadığı için işlem yapamıyordu. Hakan ve ben parayı ödediğimiz halde yanıt gelmediğini söylüyorduk. Şefleri ve Murat adındaki vize görevlisi geldi. Murat biraz Türkçe biliyor. Erdalın Ruscası, benim ve Hakanın İngilizcesi ve Muratın Türkçesi ile her dilden iletişime geçtik. Diller birbirine karıştı ama sonuç olumsuz. Erdal bizim uyarımız ile başvuru yapmadığından onda sorun yok, o buradan vize alacak. Hakan bir anda benim mama Ermeni papa Türk dedi. Görevli bunu duyunca mama Ermeni diye sordu. Hakan evet deyince damgayı basıp geç dedi. Hakan kapıdaki görevli memura numara yapıp 10 $ ı kurtarmakla kalmadı bizden yaklaşık yarım saat önce Ermenistana girmiş oldu. Sıra bana geldi. Bende parayı verdim vizeyi alamadım diyorum ama görevli bilgisayar ekranını gösterip kayıt yok diyor. Sonunda tamam dedim bir kez daha ödeme yapayım dönünce dış işleri bakanlığınıza durumu bildirip paramı geri isterim dedim. Muratın yanına gidip başvuru formunu doldurdum. Vize ücretini AMD olarak istiyorlar $ kabul etmiyorlar. Erdal o sırada az ilerideki banka şubesine $ bozdurmaya gitmiş. Murat sende git bozdur dedi. Yolda Erdalı gördüm ben bozdurdum ikimize yetecek kadar para var deyip beni geri çevirdi. Önce Erdal, ardından ben vizelerimizi alıp giriş yaptık. Sınırı geçtikten sonra dönüp kapının fotoğrafını çektim.
Ardından Erdalın fotoğrafını çektim.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Erdalda benim fotoğrafımı çekti. Bu sırada sınır kapısının yanındaki kulübeden çıkan bir görevli kapının fotoğrafını çekmenin yasak olduğunu söyleyip fotoğraf çrkmememizi söyledi.
Tamam deyip gideceğimiz yöne döndüğümde Hakan yol kenarındaki yakıt pompalarını fotoğraflıyordu. Sınırı geçer geçmez yol bozuldu.
Bisikletlerimize binip devam ettik.
Yol kenarında ata binen bir kız vardı.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
İleride bir kiliseyi görünce bisiklet üzerinde giderken fotoğrafını çektim ama yol kenarından birisi bana seslenip fotoğraf çekme dedi. meğer kilisenin yanında askeri birlik varmış ve bana seslenen nöbetçiymiş. Tamam deyip devam ettim. Bu kısa süredeki ilk izlenimim ülkede militarist bir hava hakim Gürcistandaki kadar rahat hareket edemiyorsunuz.
Sınırdan uzaklaşıp kasabadan çıktıktan sonra keyfim yerine geldi yeniden fotoğraf çekmeye başladım.
Yol çok kötü. Hem üzeri toz kaplı hemde delik deşik. Çukurun birisinden kaçsanız diğerinden kaçamıyorsunuz.
Evler boş gibi.
Yol biraz düzeldi.
Bir çeşmenin yanında sularımızı doldurup Erdalı beklemek için durduk. Sınırı geçince telefonlarımız kesildi. Ekranda Beeline AM yazıyor ama Türkiyeyi ve birbirimizi arayamıyoruz. Telefon hattımızı burada kullanabilmek için Roaming işlemini yaptırmamız gerekiyormuş. Onun için aranın fazla açılmamasına özen gösteriyoruz.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Rüzgar çok fazla bizi oldukça etkiliyor. Erdala istersen burada kalalım yarın devam edelim sabah rüzgar durur dedik kabul etmedi. Ben iyiyim gidelim dedi. Buz gibi akan sudan matarasını doldurdu Gyumriye doğru devam ettik.
Sıkı bir tırmanışı tamamlayıp yokuşun tepesine çıktım. Hakan da geliyor. Rüzgar deli gibi esiyor.
Bu yokuşu çıktım.
Hakana bir zoom yapalım.
Hakanda durdu yolun fotoğrafını çekiyor.
Yanıma gelen Hakan abi aramızdaki mesafeyi 50 metreye kadar düşürdüm ama sonra terleyip durdum üzerimdeki rüzgarlığı çıkardım bu arada ara bir anda 150 metreye çıktı koptum diyor. Önemli olan uygun zamanda uygun hamleyi yapabilmek ve gücü ekonomik kullanmaktır.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Erdal oldukça geride kalmış.
Erdalın gelmesi ile iniş için hareket ettik.
İnerken bir ara yanımdan geçen Hakan abi kaç km ile gidiyoruz diye seslendi. Baktım kadranda 72 km görünüyordu. Bu anda yanımdan geçen Hakanın hızı benden daha fazlaydı. Erdal daha sonra 82 km yi gördüğünü söyledi.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
İniş bitti düz yolda ilerliyoruz.
Gyumrinin dış mahallelerine geldik. Yol kenarındaki vişne ağaçlarını görünce Hakana seslendim ama duymayıp devam etti. Vişne yemek için durdum.
Vişne yedim su içtim ama Erdal görünmedi. Düşük hızda pedal çevirmeye başladım.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Gyumri girişinde Hakan bizi bekliyordu. Erdalın da gelmesi ile devam ettik.
Yollar delik deşik ilerlemek mümkün değil. Arabalar çukurlara düşe çıka ilerliyorlar. Asfaltı yenilemek yerine çukurları kapatmakla yetiniyorlar. Ekonomik zorluklar belli oluyor.
Artık Gyumriye giriyoruz.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Şehre girmemizle birlikte asfaltın kalitesi düzeldi. Güzel bir yolda ilerlemeye başladık.
Geniş bir meydana geldik.
Geniş bir caddenin çevrelediği caddede ilk bakışta karşıdan karşıya geçmek zor gibi görünüyor. En azından bu kadar geniş ve boş bir cadde İstanbulda olsa sabahtan akşama kadar bekleseniz karşıdan karşıya geçemezsiniz.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Meydanın tam ortasında bir heykel var. Bir yandan fotoğraf çekiyoruz bir yandan çevreyi tanımaya çalışıyoruz. Hakan ile Erdal döviz bozdurmaya gittiler. Erdala 50 $ verip bozdurmasını söyledim. Geldiklerinde 1 $ 409 AMD dediler. Tam GEL e alışmışken şimdi başımıza birde AMD çıktı. Bir türlü TL karşılığını bulamıyoruz. Fiyatı önce $ a sonra TL ye çeviriyoruz. Ben kolaylık olsun diye fiyatı 200 e bölüp yaklaşık TL karşılığını bulmayı tercih ettim.
Kalacak bir yer bulmamız lazım ve burada yardımımıza Lonely Planet yetişiyor. Konaklama yapabileceğimiz yerlere göz gezdirip en ucuz yer olan B&B (Bed and Breakfast) Yatak ve kahvaltı sunan Donara Kazaryanın pansiyonunu seçtik. Adresi çevredekilere sorup o tarafa doğru yöneldik.
Taşıt trafiğine kapalı sokaktan geçip Gorki caddesine ulaştık.

Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Tarife göre önce Gorki caddesindeki Vanatur otelini bulup otelin hemen yanından sağa dönüp 140 numaralı eve ulaştık. Kapıyı çaldım. Çıkan kadına Donara hanımın evi burası mı diye sordum evet dedi. Adresi Lonely Planetten bulduğumuzu yer varsa kalmak istediğimizi söyledim. Nereden geliyorsunuz diye sordu Türkiyeden dedim. Buyurun yer var dedi. Kitapta fiyat için yatak ve kahvaltı 6000 AMD diye yazıyor. Fiyatı sordum kadın 6000 AMD dedi. İskonto yapıp yapamayacağını sordum 5000 AMD ye anlaştık yalnız kahvaltı yok. Bizim için sorun değil yanımızda yiyecek var. Donara hanımın kızı olan bayan Vartuhi bahçe kapısını açtı, bisikletlerimizi içeri aldık. Bize 1 tane 2 yataklı bir tane de tek yataklı oda verdiler. Tek kişilik odayı Erdala verip Hakanla iki kişilik odaya yerleştik. Duş önceliğini sağ olsun arkadaşlar bana verdiler. Ben duştan çıkınca bayan Vartuhi lütfen arkadaşlarınıza söyler misiniz suyu idareli kullansınlar burada su sıkıntısı var, kullanma suyu depodan geliyor biterse susuz kalırız dedi. Vartuhi İngilizce öğretmeni olduğunu ama geliri yetmediği için evini pansiyon olarak verdiğini söyledi. Duştan sonra yemeklerimizi yiyip dışarı çıktık.
Az önce bulunduğumuz meydana doğru yürümeye başladık. Binanın altından geçilip arkadaki sokağa ulaşılıyor.
Binalar ışıklandırılınca çok hoş olmuş. Gün ışığındaki kasvetli görüntüden eser kalmamış.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Meydanda fayton gezisi yapmakta mümkün.
Havuzun suları klasik müzik eşliğinde ritme uygun olarak fışkırıyordu.
Buraya geldiğimde hani bu caddede karşıdan karşıya geçmek çok zor demiştim ya hiçte öyle değilmiş. Şoför sizin yaya geçidinin yanında kaldırım kenarına geldiğinizi görünce hangi hızda gelirse gelsin zınk diye durup size yol veriyor. Bizdeki gibi ondan önce geçerim deyip hızını arttırmıyor veya yayaların üzerine aracını sürmüyor. Karşısındakinin bir insan olduğunu görüp ona hak ettiği saygıyı gösteriyor. Tavuk kovalar gibi aracını üstünüze sürmüyor. Ne demek istediğimi videoyu izleyip görebilirsiniz. Bu ülkede ehliyeti olan, olmayan, almaya niyetlenen herkesi Gyumriye gönderip yaya geçidinin ne anlama geldiğini, yaya geçidinde nasıl davranılması gerektiğini gösterip öğretmek gerekir.
Gece yarısına doğru eve dönerken kilosu 180 AMD ye kayısı aldık. Kayısılar kocaman ve tam kayısı tadında. Fiyatı da bizim ülkemize göre çok ucuz. yaklaşık 0,9 TL. Eve geldiğimizde bizden önce gelen ve bahçenin diğer tarafındaki evde kalan İtalyan bir bisikletlinin daha olduğunu öğrendik. O Erivandan gelmiş sınıra gidecekmiş. Kayısıları yiyip yatmak için odalarımıza çekildik. Ev halkı hep birlikte bezelye ayıklıyorlar. Eğer yemek fabrikası için hazırlık yapmıyorlarsa herhalde dondurup kışın kullanacaklar. Bu günkü tur mesafem: 133 km.
Kimden Gürcistan Ermenistan 5. Gün Vardzia - Gyumri
Pedal çevirme sürem: 7 saat 11 dakika.
Ortalama hızım: 18 km.
En yüksek hızım: 72 km. Bu hız tur boyunca ulaştığım en yüksek hız oldu.