1 Ağustos 2013 Perşembe

GÜRCİSTAN ERMENİSTAN BİSİKLET TURU 3. GÜN DIDACHARA - ATSKURI

8 Temmuz 2013 Pazartesi
Sabah 06:00 ekibi uyandırdım. Hakan zaten uyanmış ama Erdal hala uyuyordu. Ben turlarda mümkün olduğunca erken yola çıkmaktan yanayım. Hedefe erken varıp kalan zamanı dinlenmek ve çevre gezisi ile değerlendirmeyi prensip edinmişimdir. Geç kalkan, bir türlü toparlanamayan yol arkadaşlarına hiç tahammülüm yok. Dışarıda sis var ve bulutların arasında olduğumuzdan hava hafif çiseliyor. Matımı, uyku tulumumu katlayıp kılıflarına soktum ve çantama yerleştirdim. Ardından giyinip kahvaltı için masanın başında yerimi aldım. Hakan ve Erdal da geldiler. Hopada BİM den aldığımız kapalı kutudaki zeytin nasıl olduysa yağ sızdırıp Hakanın çantasındaki eşyaları yağlamıştı. Bu sefer benim yiyecek torbamın içini yağ içinde bırakmış. Kahvaltıdan sonra çadırlarımızı toplayıp eşyalarımızı bisikletlerimize yükledik.

Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bu günkü yol planımız Akhalkalakiye ulaşmaktı ve devamında Borjomi, Bakuriani üzerinden gidip 2500 metrelik bir yüksekliği aşarak Akhaltsikheye ulaşıp oradan da Akhalkalaki - Vardzia - Akhalkalaki etabini yapmaktı. Yola çıkmadan önce Hakan ve Erdala dağa tırmanmak istemiyorsanız Alternatif yol olan Akhalkalaki - Vardzia ve Vardzia - Akhalkalaki - Madatapa gölü etabını yapabileceklerini söyledim, kabul ettiler. Onun için ben mümkün olduğunca ileri gidip 3 günlük yolu 2 günde geçmeyi deneyeceğim. Aksi takdirde arkadaşlarım 1 gün beni bekleyecekler. Yola çıkıp 2 veya 3 gün sonra buluşmak üzere vedalaştık.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bu günkü yol haritam:

Create Maps or search from 80 million at MapMyRide
Kampımıza son bir kez daha bakıp yola koyuldum. Diğerleri çoktan gittiler.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Artık stablize bir yolda ilerliyoruz. En azından Goderdzi geçidine kadar bu yolda gideceğiz. Umarım geçitte yol düzelir, bozuk yolda inmektense yokuş çıkmayı tercih ederim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Dün akşam yıkandığımız dereden uzaklaşıyoruz. Derenin karşısında bir elektrik santralındaki köpek bizi görüp havlayarak koşmaya başladı. Allahtan aramızda dere var. Onun için hiç tınmıyorum ama bir ara köpeğin dereye girip suyu geçmeye çalıştığını görünce gelirse ne yaparım diye düşündüm. Yol kenarındaki taşları görünce rahatladım. Eğer suyu geçip bize ulaşırsa bu hayvanı kesinlikle taşlayıp doğduğuna pişman edeceğim. yeter artık nedir bu köpeklerden çektiğim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
800 metre sonra Didachara yol ayrımına ulaşınca ne kadar isabetli bir konaklama planı yaptığımı anladım. Sanki daha önceden buralara gelip keşif yapmış gibiyim. Köpekten sonra bir süre daha yokuş çıkıp ardından indik ve bir benzin istasyonunun yanından geçtikten sonra bir köprüye ulaştık.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yol hafif hafif çıkmaya başladı.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yokuşla birlikte aramızdaki mesafe artmaya başladı, 2 guruba ayrıldık. İlerideki dağda köy görünüyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bu günkü etapta geçide kadar 3 yokuş var. İlk 25 km de 24,2 km yokuş çıkacağız. Bunlardan ilki olan ortalama % 5,5 eğimli 7 km lik yokuş başladı. Vitesimi kontrol ettiğimde arka dişlinin bu gün 1 e geçmediğini fark ettim. Dün 2 yi atlayıp 1 e geçiyordu, bu gün ise 1 geçmeyip 2 de kalıyor. Umarım 1. dişliye ihtiyacım kalmaz.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yanından geçtiğim köyde cami var. Demek bu bölgede müslüman Gürcüler yaşıyorlar.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Görünüşe göre en sert yokuş bu ama fazla sorun yaşamadan kolayca çıkıyorum.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Arkamda kalan yol.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
İleride eğim azalıyor bu birazda olsa nefes alabileceğimi müjdeliyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bir cami daha.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Köyün akaryakıt istasyonu.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Oldukça yükselmişim. 1. yokuş bitip 8 km lik 2. yokuşta başladı, sorunsuz devam ediyorum.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Karşıdan ot yüklü kamyon geliyor. Köylüler hayvanlarının kışlık yiyeceğini temin etme derdindeler.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Aşağıdaki yola bakıp arkadaşlarımı görmeye çalışıyorum ama nafile göremiyorum.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Köyde bir marketin önünde Ülker Golf ün dondurma dolabı vardı. Bir ara dondurma yemeyi düşünüp sonra vazgeçtim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yokuş yetmiyormuş gibi birde burada işin içine ıslak zemin girdi.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
2. yokuşta sorunsuz devam ediyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Döne döne yükseliyor yol.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Şirin boğa bana bakıyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Sonra yine otlamaya devam ediyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
İyi ki yağmur yok yoksa burada işimiz işti.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yokuş devam ediyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bir köyün yanından geçiyorum. Deminki bakkaldan dondurma ve bisküvi almadığıma pişman oldum. Bakkal bulabilirsem ilk işim bisküvi alacağım.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
2. yokuş bitti. Önümdeki 7,5 km lik son yokuş köy çıkışında hemen başlıyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Köylüler ve bu çocuk meraklı gözlerle beni izliyorlar.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Market kapalı olduğundan bir şey alamadım.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yokuşla birlikte zeminde kötüleşiyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
İleride bir teleferik var. Anlaşılan burası bir kayak merkezi.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Sonunda yolun kenarında %10 eğim tabelası göründü. Ben böyle % 10 görmedim. Bütün deliklerimi açtığım halde siboplar egzost gazını boşaltıp taze hava almaya yetmiyor ki yanma gerçekleşip enerji açığa çıksın. Bu nasıl bir eğimdir böyle. Zemindeki taşlar ve bozukluklar adet eğimi daha da arttırıp çıkışı zorlaştırıyor. Enerjim bitti, bisikletin üzerinde güçlükle durabiliyorum. Önümde az bir yokuş kaldı ama bende hal kalmadı. Sonunda bisikleti kenara atıp yemek yemeğe karar verdim. O bakkaldan bisküvi alsaydım şimdi burasını birkaç bisküvi ile atlatabilirdim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yolun kenarındaki tepeye çıkıp balık konservesi ve ekmekle karnımı doyurdum.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Ve ardından yine yola devam ettim, neredeyse teleferik tellerine değeceğim. Acaba teke zortlatması böyle bir yokuştan mı çıktı.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Vay canına bu yokuşları ben mi çıktım?
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Neyse ki eğim biraz azalıp makul ölçülere geldi.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yayla evlerinin yanından geçerken beni görüp yola çıkan bu çocuğun yanında durdum. Dil olarak anlaşamasak ta gözlerimiz ve duygularımızla anlaştık.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Küçük Gürcü çocuğu arkamda bırakıp devam ettim. Geçide az bir yolum kaldı.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Muhteşem bir manzara var.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Tepede hava açıyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bulutlar altımızda kaldı.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Ve nihayet başardım, sonunda zirvedeyim. Bundan sonra gün boyu ineceğim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Acaba haçapuri bulabilirmiyim diye araştırmaya başladım.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bakkala girdim ama haçapuri yok. Burada bu tür kağıtlı şeker satışı çok yaygın.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Dışarı çıktığımda tanıdık bir sesle irkildim birde baktım ki Erdal ve Hakan karşımdalar. Nereden çıktınız siz diyerek şaşkınlığımı belirttim. Bu seferde bizimkiler bir tomruk kamyonuna binip gelmişler. Güya ben arayı açıp bunlardan uzaklaşacaktım ama ellerinden kurtulmaya imkan yok.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Burası Goderdzi geçidinin işaret levhası. 2025 metre yükseklikteyiz. Buradan 2 ayrı yaylaya gidilebiliyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bisikletlerimizi durağa yasladık. Bir karpuz alıp yemeye karar verdik. Çeşme başında karpuzu yerken bu günkü geyik konusu da tomruk kamyonuydu. Hakan yokuşlardan bezik gelen kamyonu durdurmuş. Her ne kadar dil olarak anlaşamasalar da işaretle derdinin tepeye çıkmak olduğunu söylemiş. Adamlar da onu alıp az ileride durmuşlar. Meğer tomruk biçip aracın arkasındaki römorka yükleyeceklermiş. Testere arıza yapmış, tamir etmişler işi bitirip yola çıkmışlar. Yolda durup Erdalı da almışlar. Hakan o anı ballandıra ballandıra baktım Erdal beni görünce sevinçten gözleri parladı, hemen arabaya bindi diye anlatıyor. Erdal yine sinirlenip karşı çıkıyor. Bunları anlatmayın diye tepki gösteriyor. Bende bu camiada bilinen nice ünlü turcu kamyonete binip o anı yazılarında yazıyorlar bunda ne kötülük var diyorum. Neticede olan bana oldu, bundan sonra Akhaltsikheye kadar onlardan kopmam mümkün değil çünkü yokuş aşağı benden daha hızlılar.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Goderdzi hatırası olarak fotoğrafımızı da çektirdik.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
İniş yolu bizi bekliyor, hadi bakalım.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Erdal da geliyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Hakan da arkadan geliyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Ben fotoğraf çekerken Erdal ve Hakan aldı başını gitti.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bu güzellikleri fotoğraflamadan gitmeye niyetim yok.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
İleride Hakana yetiştim. Daha önce bu tür yollarda 2 kez bagaj kırmış tecrübeli birisi olarak temkinli inmeyi tercih ediyorum. Hakanda benim gibi temkini elden bırakmayanlardan.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yol kenarındaki çocukları görünce durduk.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Çocuklardan birisinin elinde elifba var. Burada yaşayanlar da müslüman Gürcüler ama Türkçe bilmiyorlar.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Hakan çocuklarla hatıra fotoğrafı çektirdi.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yolda bir su birikintisinden geçtik.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Erdal bizden iyice uzaklaştı. Biz fotoğraf çekmekle meşgulüz. Güya ben hızlı gidip bu gün fazla yol kat edecektim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Hakana ben inerken video çekmesini söyleyip makinemi verdim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Benim düşünceme göre ben inerken Hakan sabit duracak, gerekirse zum yapıp fazla uzun olmayan bir video çekecek. Ama onun düşüncesi farklıymış. Oda peşimden gelirken bir yandan da video çekmeyi kurgulamış ama yokuş aşağı gittikçe hızlanarak giden bisikleti tek elle kontrol etmek pekte kolay değildir.
Hakan düşme tehlikesi atlatmasına rağmen verilen görevi başarmak için yeniden denemiş ve bu sefer daha başarılı olmuş.
Biz güle oynaya inerken yolda bekleyen Erdal ile buluştuk, ardından karşımıza bir şelale çıktı.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Şelaleden yola yayılan suyun içinden geçip tekrar yola koyulduk.
Bu sefer Erdal geride kaldı Hakanla ben önde gidiyoruz.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Zarzma kilisesine giden yol sapağına geldik. Burası programımızda var. Önümdeki Hakan'a seslendim ama girmek istemediğini söyleyip devam etti. Kısa fakat dik çıkışa doğru bisikletimi sürdüm ama mıcır üzerinde ilerleyemeyip durmak zorunda kaldım. Bisikleti iterek güçlükle yola ulaştım ama mıcır devam ediyordu ve 1 km ilerideki kiliseye bisikleti iterek gitmek hiçte kolay değildi. Bisikleti emanet edebileceğim kimse de yoktu. Bende vazgeçip Hakanın peşinden devam ettim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Bu sapaktan hemen sonra bizim gittiğimiz yolda mıcır yola dönüştü. Bisikletle zorlukla ilerliyordum.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Aşağıda nehir yatağı ve nehrin içinde kalan bir araç.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Sonunda mıcır bitti. Yolu düşmeden tamamladık. Eğer bu yolu çıkıyor olsaydık muhtemelen bisikleti itmek zorunda kalacaktık.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yolda bir süre sonra Hakan Erdalı bekleyeceğini söyleyince ben devam ettim. Akhaltsikheye yaklaştığımda yol kenarındaki vişne ağaçlarından topladığım meyveler ile hararetimi giderdim. Kavşaktan Akhaltsikheye doğru devam ettim. Yolun bundan sonrasını geçen yıl Valeden gelirken de katetmiştim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Ve bir kez daha Akhaltsikhedeyim. Yol kenarındaki nehirde bir gurup Gürcü yüzüyorlardı.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Akhaltsikhede Smart marketten ekmek alıp internete bağlandım. Smart marketleri çok seviyorum. Bedava wi-fi bağlantısı var ve çalışanlarının hemen hepsi İngilizce bildiğinden iletişim zorluğu çekmiyorum. İnternetten yer bildirimi yapıp vakit kaybetmeden yeniden yola devam ettim.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Yolda pek eğim yok ama nereden çıktıysa karşıdan sert rüzgar esiyor. Günün yorgunluğunun üstüne karşıdan esen bu rüzgar tüy dikiyor.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Amacım Akhaltsikheye 55 km mesafedeki Borjomiye gidip geçen yıl kalmadığımız milli parkın girişinde konaklamaktı ama rüzgar ve saatin ilerlemesi nedeniyle park girişinde görevli bulamama endişesi ile geçen yıl Ali ile öğle yemeği yediğimiz Atskuri kalesinin önündeki nehrin kenarında konaklamaya karar verdim. Borjomiye kadar gidebilseydim çok iyi olacaktı.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Daha uygun bir yer bulabilir miyim diye çevrede dolaştım.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Sonunda geçen yılki yerde konaklamaya karar verdim. Çadırımı kurup derede duşumu aldım. Akşam yemeğimi yiyip çadıra girdim. Telefonumun hava durumunu kontrol ettiğimde önümüzdeki 2 gün yağmur gösteriyordu. Yağmurda o dağı 2 günde aşmam zor olabilirdi. Hele birde bu günkü gibi mıcırla karşılaşırsam işin içinden çıkamayabilirdim. Erivanda hostellerde yer bulmak zor olduğundan 12 ve 13 Temmuz için rezervasyon yaptırmıştım. Yaptırmaya yaptırdım ama yanlış hesap yaparak gitmeyi hedeflediğimiz günden 1 gün önceye rezervasyon yaptırmışım. Bu durumda ya Vardziaya gitmekten vazgeçmem gerekiyordu yada geri dönüp arkadaşlarla devam etmem gerekiyordu. Biraz canım sıkıldı ama ne yapacağıma sabah karar verme kararı aldım. Bu günkü tur mesafesi: 101 km.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Pedal çevirme sürem: 8 saat.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
Ortalama hızım: 12 km.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri
En yüksek hızım: 54 km.
Kimden Gürcistan - Ermenistan 3. Gün Didachiara - Atskuri

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder