13 Ağustos 2014 Çarşamba

ANDERMATT - DOMASO - BORMİO

ANDERMATT - DOMASO
4 Temmuz 2014 Cuma
Sabah kalktığımda hava bulutlu ve rüzgarlıydı. Dün son 7 km de buraya gelirken karşıdan esen rüzgar bu günde ters yönde esiyor yani bu gün çıkmayı planladığım Gottard tan esiyor. Bu tür tırmanışlarda karşıdan esen rüzgar çıkışa başladığınızda etkisini kaybeder, dağ size doğal paravan olur. Ancak zirveye yaklaştığınızda rüzgarın olanca etkisini hissedersiniz.
Yolun karşı tarafındaki tuvalete gitmek için yürümeye başladım. Dün akşam fotoğraf makinemin pilini prize takıp şarj etmiştim. Gece uykudan uyanıp mümkün olduğunca el ayak çekilince gelip küçük akümü şarja bağlamıştım. Fotoğraf makinemin şarj cihazı ve pili aynı marka makine kullanmayanın işine yaramaz ama akü herkesin işine yarar.

Tuvaletten çıktığımda Niyazinin de kalkıp geldiğini gördüm. İrfan da kalkmış. Niyazi İrfan ile benim aksime her sabah tıraş oluyor. Bir yandan tıraş olurken diğer yandan o zaman diliminde şarj olması için telefonunu ve fotoğraf makinesini de yanında getirmiş. Aküyü bağladığım prizin yanına gittiğimde aküyü göremedim. Niyazi şaka yapmak için saklamış olabilir miydi? Bu pek mümkün değil çünkü Niyazi o tür sulu şakalar yapacak birisi değil bu kısa sürede tanıdığım kadarı ile. Yine de Niyazi ye sordum hayır dedi. Tama dedim gitti güzelim akü. Yapacak bir şey yoktu. Sağlık olsun deyip dışarı çıktım. yürürken karşıdan gelen kadının elinde benim akünün benzerini gördüm. Buda aynı marka ve aynı renkti ama akü aküye benzerdi. Kadın yaklaşınca aküyü sormaya niyetlenirken elindeki aküye baktığımı gören kadın bu sizin mi diye sordu. Evet dedim. Aküyü verdi. Kadın kamp görevlisiymiş sabah aküyü görünce başına bir şey gelmesin diye alıp kendi bürosundaki prize bağlamış.
Aküyü alıp çadıra yürürken kalçamdaki yara hala canımı çok yakıyordu. Gece dinlenmem ve uyguladığım merhem tedavisi şimdilik pek işe yaramamış görünüyor. Rüzgarı, kalçamdaki yarayı ve del Stelvioyu düşününce Gottard'ı bisiklet ile çıkmak fikrinden vazgeçtim. Alt tarafı 10 km lik bir yokuştu dün çıktıklarımın yanında söz konusu bile olamazdı.
Kahvaltı hazırlandı. dün gece diş protezim kırıldığından bu gün ekmeğin yumuşak tarafından yemeye çalışıyorum. Kahvaltıdan sonra çadırlarımızı toplayıp eşyalarımızı ve bisikletlerimizi arabaya yükleyip yola çıktık. 2 gün boyunca araba ile seyahat edeceğiz. Bu arada yaramın biraz olsun kapanacağını umuyorum.
Bulutların arasından Gottard Pass a doğru yükselmeye başladık.
Kimden Andermatt - Domaso
Geçide ulaştıktan sonra yol kenarında müsait bir yerde durduk. İsviçre yolları bu çıktığımız yol gibi otoyol sınıfında olanlar haricinde bir gidiş bir geliş ve yollarda genellikle durabileceğiniz cep pek yok. Bizde son yıllarda artan duble yollar yok ama trafik kazası ve sıkışıklık en alt seviyede. İnsanlar kurallara uyarak araç kullanıyorlar. Asla acele etmiyorlar, herkes birbirine karşı hoş görülü, kurallara göre geçiş önceliği kimdeyse ona yol veriyorlar. Bütün sürücüler önce yayalara ve sonra bisikletlilere karşı onları koruyup kollayacak şekilde defansif pozisyonda araç kullanıyorlar. Yol müsait değilse sizi sıkıştırmıyorlar. Ne işin var yolda diye höykürmüyorlar. Geçen bayramda yollarımızın çoğu duble olmasına rağmen yine yüzün üzerinde kişi trafik kazalarında yaşamını yitirdi, yüzlercesi yaralandı. Bu sürücü davranışını şimdiye kadar sadece isviçrede görmedim. Almanyada, Gürcistanda, Ermenistanda özellikle Gyumrde ve Kıbrısta gördüm. Bu bir mantalite meselesi. Bizim o seviyelere geleceğimizi asla düşünmüyorum.
Kimden Andermatt - Domaso
Bisikletliler bu yolu kullanamıyor. Arnavut kaldırımı eski yolu kullanıyorlar. İlerideki vadide Airolo görünüyor.
Kimden Andermatt - Domaso
Az ileride Airoloyu daha iyi gören bir noktada yeniden durduk.
Kimden Andermatt - Domaso
Bir vadide yolumuza devam edip Lugano gölü kıyısındaki Luganoya geldik. Yolda İsviçrede nihayet bir HES e rastladım.
Kimden Andermatt - Domaso
Luganoya geldik ama kafamız karıştı. İrfan ile ben İsviçredeyiz diyoruz Niyazi İtalyadayız diyor. Bir ara ben de İtalyada olduğumuza ikna oldum. Çünkü binaların şekli, insanların yüz hatları ve giyimleri değişti. Buraya kadar bulunduğumuz yerlerde hep Almanca konuşulurken burada İtalyanca duymaya başladık. Polise yol sorduk o da İtalyanca ve İtalyan aksanlı İngilizce ile yolu tarif etti. Araba plakalarına bakıyorum İsviçre plakası. Manavlarda büfelerde fiyatlar hem CHF hem €. İsviçrede gezdiğim yerlerde hiç manava rastlamamıştım burada çarşıda bir kaç tane manav birden gördüm. Sonunda Niyaziyi İsviçrede olduğumuza ikna ettik.
Kimden Andermatt - Domaso
Kimden Andermatt - Domaso

Dar ve merdivenli sokaklar İtalyada olma olasılığımızı kuvvetlendiriyor.
Kimden Andermatt - Domaso
Kimden Andermatt - Domaso
Kimden Andermatt - Domaso
Meydandaki bayrak İsviçrede olduğumuzun kesin kanıtı. Burada hala Niyazi ile çelişki halindeydik ama bayrak son noktayı koymamızı sağladı.
Kimden Andermatt - Domaso
Bu tür şarküteri benzeri büyük dükkanlara sık sık rastladık.
Kimden Andermatt - Domaso
Bu binaya hepimiz bayıldık.
Kimden Andermatt - Domaso
Göl kıyısında turist gezdiren lokomotif görünümlü araç.
Kimden Andermatt - Domaso
Lugano küçük bir göl.
Kimden Andermatt - Domaso
Öğle yemeği için sandviç ve pizza türü yiyecek satan bir yerden herkes kendi damak zevkine göre bir şey seçip aldı. Benim yumuşak, yemesi kolay düşüncesi ile aldığım sandviç in ekmeği oldukça sert çıktı, güçlükle yiyebildim. Biz sandviçlerimizi yerken sağnak yağmur başladı. her birimiz bir saçak altına sığındık. Biraz sonra yağmur durdu. Arabaya dönüp yola çıktık. Bir süre gittikten sonra sınırından geçip İtalyaya girdik. İtalyada yine bir kıyısında olan Domaso da mola verdik.
Kimden Andermatt - Domaso
Kimden Andermatt - Domaso
Molanın ardından 1-2 km daha gidip Gardenia kamping'e geldik. Buradaki konaklama fiyatı da hemen hemen İsviçreyle aynı. İnternet bağlantısı ücretli. İrfan ile 1 € ya 1 saatlik giriş şifresi satın aldık. Burada da tuvalet, banyo, bulaşıkhane mükemmel ama İsviçreden en belirgin farkı tuvalette kağıt yok tuvalet kağıdınızı yanınızda taşımanız gerekiyor.
Kamping gölün kenarında. Hava bulutlu olmasaydı göle girebilirdik.
Kimden Andermatt - Domaso
Kimden Andermatt - Domaso
Hava yağdı yağacak.
Kimden Andermatt - Domaso
Çadırları kurduktan sonra İrfan ile Niyazi önden ben daha sonra onların arkasından Domaso ya gittik.
Kimden Andermatt - Domaso
Domaso da buluşup kahve içtik. Burada bizim aksimize kahve kullanımı oldukça yaygın. ben aksine çayı severim. Kafenin yanındaki dar sokak, burası trafiğe açık.
Kimden Andermatt - Domaso
Sonunda beklenen yağmur başladı.
Kimden Andermatt - Domaso
Kimden Andermatt - Domaso
Hafif yağmur altında kampa doğru yürümeye başladık.
Kimden Andermatt - Domaso
Yol üstünde maç yayını olan bir pizzacıda hem maç izleyip hem pizza yedik. İlk kez İtalyada gerçek pizza yiyeceğim için mutluydum ama sert pizza hamuru üst dahağımı zımpara gibi parçalayınca bütün keyfim kaçtı. Pizza yeme keyfi benim için işkenceye dönüştü. Ardından yediğim tiramisu çok başarılıydı. İlk kez bu kadar lezzetlisini yedim. Maç bitince kampa dönüp Niyazi ile göl kenarında yürüyüş yaptık.
Kimden Andermatt - Domaso
Kimden Andermatt - Domaso
Domaso kıyının hemen ardında yükselen tepelere yayılmış.
Kimden Andermatt - Domaso
Kimden Andermatt - Domaso
Yeniden yağmur başlayınca kampa dönüp çadırlarımıza girdik. İrfan 2. maçı gidip izleyelim diye çağırdı kabul etmedim ama bir türlü uyku da tutmadı. Keşke gitseydim diye pişman oldum. Gideceğim ama İrfan'ı nerede bulacağımı bilmiyorum. Biraz sonra İrfan'ın sesi duyuldu. Dışarı çıktım. Birlikte kampın karşısındaki bara gidip ikinci yarıyı izledik. Maçtan sonra yatıp uyuduk. Yarın araba ile Bormioya gidip del Stelvionun altında konaklayacağız.
DOMASO - BORMIO
05 Temmuz 2014 Cumartesi
Sabah kahvaltıdan sonra yola çıktık. Yolda İrfan Detachlon tabelası görmüş. 15 km ileride Detachlon varmış dedi. Aman kaçırmayalım girelim dedi. İrfan daha sonra Detachlon' 10 km, 5 km kaldığını söyledi. Herhalde arkada oturduğumdan ben bir türlü tabelaları göremiyorum. Sonunda Detachlon'a geldik.
Kimden Domaso - Bormio
Genel olarak tema bizdeki ile aynı ama yerleşim farklı olduğundan bir bakışta aradığım reyonu bulamıyorum. Bisiklet yağmurluğu almak istiyorum. Sarı olanı görünce hem rengim olduğundan hem de yağış ihtimali olduğundan Stelvioda yağmurdan korunmak için almaya karar verdim. 31 € ya yağmurluğu aldım. Burada şu anda aynı yağmurluk 75 TL yani 26 €.
Kimden Domaso - Bormio
Detachlondan sonra öğlenleyin önümüze çıkan bir kasabada Niyazinin ısrarı ile dinlenme molası verdik. Niyazi kahve için aş eriyor ama neden olduğunu şu anda anımsamıyorum kahve içilmedi.
Meydanda bir kilise vardı.
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Yan tarafta da eski bir bina. Kendimi çocukluğumda izlediğim İtalyan filmlerinden birinin içinde hissettim. Sanki biraz sonra Sophia Loren iri göğüslerini aşağı sarkıtarak camdan dışarı bakacakmış gibi.
Kimden Domaso - Bormio
Kiliseye girdim.
Kimden Domaso - Bormio
İnsanlar tarih boyunca neler üretmişler ve özellikle dinsel mekanlara daha bir özen göstermişler.
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Vitraylara bayılıyorum. Bunun çok güzel bir örneğine St Galen de girdiğimiz bir kilisede rastlamıştım ama fotoğraf çekmek yasaktı. Bu tür yasaklar kalkmalı ki didip görenlere gidemeyen meraklılarla bu güzellikleri paylaşsın.
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Ahşap kapıdaki oyma.
Kimden Domaso - Bormio
Kilisenin arkasındaki kafedeki motorcular araçlarını park etmişler. Burada motor kullanımı çok yaygın.
Kimden Domaso - Bormio
Tipik bir İtalyan sokağı.
Kimden Domaso - Bormio
Buradan devam edip Bormio'ya geldik.
Kimden Domaso - Bormio
Daha önce benim google haritadan bulduğum en yakın kamp yeri 15 km dışarıda. İrfan sorup 2 km geride bir kamp yeri olduğunu öğrendi.
Kimden Domaso - Bormio
Bormioda trafiğe kapalı bir sokak.
Kimden Domaso - Bormio
Köşedeki bisiklet mağazasının vitrininde del Stelvio hatırası bisiklet forması var.
Kimden Domaso - Bormio
Del Stelvioya sağdan gidiliyor. Yarın karşıdan gelip o yola sapacağız. Çok sayıda bisikletli yollarda pedal çeviriyorlar.
Kimden Domaso - Bormio
Bormioda süslü bir düğün faytonu.
Kimden Domaso - Bormio
Arabaya binip geldiğimiz yoldan bir süre geri gittikten sonra ana yoldan sağa ayrılıp devam ettik. 2 km demişlerdi ama yaklaşık 5-6 km sonra Camping Cima Piazza ya geldik.
Kimden Domaso - Bormio
Burası karavan ve bungalovlardan oluşan yeşillikler içinde bir kamping.
Kimden Domaso - Bormio
Giriş çiçeklerle süslü.
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Çadırlarımızı kurduktan sonra İrfanla yürüyüşe çıktık.
Kimden Domaso - Bormio
Ana yolun yanında yaya ve bisiklet için ortak bir yol var ve güvenliği sağlamak için bariyerle korunmuş.
Kimden Domaso - Bormio
1,5-2 km ilerideki yerleşim yerine kadar yürüdük.
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Geri döndüğümüzde İrfan ile Niyazi bisiklet ile Bormioya gitmeye karar verdiler. Ben kampta kalmayı tercih ettim.
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Çiçek fotoğrafları çekerek zaman geçirdim.
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Kimden Domaso - Bormio
Akşam maç izleyip uğraşmamak için yemeğimizi kampın lokantasından yedik. Konaklama fiyatı makul, burada tuvalette kağıt var ama lavabolarda sabun yok. Burada da sabununuzu yanınızda getirmeniz gerekiyor. Duş jetonlu, 1 € ya çalışıyor. 1 € luk jeton ile ben yıkandım sonra İrfan da yıkandı. İtalyada tuvalete girmeden kağıt ve sabun olup olmadığını kontrol edin.
Kimden Domaso - Bormio
Akşam 2. maçı izlemeyip yattık. Yarın büyük gün. Bu turu hazırlamama neden olan del Stelvio ya çıkacağız. Sabah ola hayrola.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder