8 Eylül 2012 Cumartesi

GÜRCİSTAN BİSİKLET TURU 2 - AKHALTSIKHE - KHASHURI

06 Temmuz 2012 Cuma
Sabah uyandığımda saat 08:20 yi gösteriyordu. Dışarıda hava bulutlu olduğundan uyanamamışım. Ali de hala uyuyordu. Hemen Aliyi uyandırdım. Saat 09:00 de Mahirin göndereceği adama evin anahtarını teslim edip çıkacağız. Hemen apar topar hazırlanıp kahvaltımızı yaptık. Saat 09:00 da hazırdık. Evde beklemeye başladık. Adam bir türlü gelmek bilmiyordu. Dışarıda yapmamız gereken işler var. Daha döviz alacağız, Ali telefon hattı alacak. Sonrada yola çıkacağız. Bu gece ilk kez kendi imkanlarımız ile konaklayacağız.

Saat 09:30 oldu gelen giden yok. Serkanı arayıp durumu bildirdim. Az sonra arayıp tamam adam geliyor dedi. Saat 10 oldu hala adam ortada yok. Sıkıntıdan patlıyoruz. Ali Tv yi açtı ama kanallar Gürcüce olduğu için hiç bir şey anlamıyoruz. Ben dün dışarıda görüp garipsediğim doğalgaz tesisatının daire içindeki durumunu inceleyerek vakit geçirmeye karar verip mutfağa gittim. Dairenin içine giren gaz tesisatı borusunun ucuna bir vana ve 3 ağızlı bir sarı parça takmışlar. Ağızlardan birisi vanaya, diğer iki ağız ise acak ve kombiye gaz götüren hortumlara bağlanmış.
Kimden 06 Temmuz 2012 Akhaltsike - Kashuri
Kombiye gaz getiren hortum yerden hiçbir yere tutturulmadan birkaç metre gittikten sonra kombiye bağlanmış.
Aliye istediğim hızda gidemediğimizi ve birde sürekli yağan yağmur nedeni ile zaman kaybı yaşayabileceğimi söyleyip Kazbeg dağına minibüsle gidip dönmeyi teklif ettim, kabul etti. Birkaç telefon görüşmemizden sonra nihayet adam saat 11:00 de geldi. Yüklü bisikletlerimizi alıp dışarı çıktık ve anahtarı gelen adama teslim ettik. Sol taraftaki giriş daire Mahirlerin oturduğu. Dairenin içinin Mahirin dediği gibi dışı ile hiç ilgisi yok. Bunlar Sovyetler Birliği zamanından kalan konutlar.
Gece yağan yağmur sabah durmuş ama sokak hala ıslak.
Bu günkü yol haritamız.:

Find more Bike Ride in Akhaltsikhe, Georgia

Doğalgaz tesisatlarına hala şaşkınlıkla bakıyorum. Son 17 yıldır bu işte çalıştığımdan fazlası ile ilgimi çekti.
Kimden 06 Temmuz 2012 Akhaltsike - Kashuri
Dün akşam yemek yediğimiz kafenin civarına gittik yeniden Ali Lari alma işini bana havale etti. O günkü kurlar 1 $ = 1,63 lari, 1 TL 0,885 Lariydi. Ben TL verip lari aldım, Alinin ise doları ile lari aldık. Lari alırken Beeline telefon bayisini gördüm. Aliyi kendisine hat almak için gitti. Kısa süre sonra Ali geldi. Sim kart için 3 lari ödemiş. 15 larilikte yükleme yaptırmış. Beeline ile Türkiyeyi aramanın dakikası 20 tetri, Beeline kullanıcıların kendi aralarında kullanmalarının dakikası 2 tetri. Ali 60 dakikalık konuşmayı 12 lariye yani yaklaşık 14,5 TL ye yaparken ben aynı süre için satın aldığım Vodafone yurt dışı pakete 45 TL ödedim. Gürcistanda eğer cep telefonu kullanmak istiyorsanız tek tercihiniz Beeline olsun. Hele gurup halinde gidip telsiz kullanmak isteyenler boşuna telsizle uğraşmayıp Beeline hat alarak aralarında bedavadan çok az pahalıya görüşsünler.
Lari ve telefon hattı işini de hallettikten sonra öğlenleyin Borjomiye doğru yola çıktık. Şehrin çıkışına doğru ilerlerken Ali markete pil almaya gitti. Bende yanıma gelen iki çocukla sohbet etmeye çalışıyorum. Çocuklar konuşmak istiyorlar ama tek kelime Türkçe veya İngilizce bilmiyorlar.
Ali gelince birbirimizi kaybetmemek için onu önüme aldım. Yola çıktık. Hızımız istediğim gibi değil. Beklentimin çok altında bir hızla gidiyoruz. Ama yapacak bir şey yok. Gidebildiğimiz kadar gideriz zaman yetmezse trene veya otobüse bineriz. Bir ara hafif bir inişte Ali geride kaldı, ara açılmış. Durdum bekliyorum Ali gelmiyor. Sonunda geldi. Selesi kaymış onu ayarlamaya çalışmış. Yeniden devam ettik. Yol kenarında vişne için durunca Alide az ileride durdu. Vişne kopardığım yerde iki ağaç arasına yapılmış ilginç bir oturak.
Kimden 06 Temmuz 2012 Akhaltsike - Kashuri
Kısa aralıklarla durup Aliyi bekledim. Bir molada yanıma bir adam geldi kendisi bir süre Kanadada çalışıp geri gelmiş. Şimdi Türkiye üzerinden Kanadaya gitmek istediğini söyleyip Türkiye üzerinden gidersem vize almam kolaylaşır mı diye sordu. Yine bir arkadaşı İstanbulda Bahçelievlerde konfeksiyon atölyesinde 3 $ yevmiye ile çalışmış. Biraz Türkçe biliyor. Son iki ayın parasını da alamamış, nasıl alabilirim diye benden fikir almak istedi. 3 $ günlük kazançla bırak para biriktirmeyi nasıl geçindin diye sordum. Ne kadar vicdansız insanlar var. hem insanları boğaz tokluğunun altında bir paraya çalıştırıp sömürüyorlar hemde o parayı bile vermiyorlar. Ali gelince müsaade istedim. Kanadaya gitmek isteyen benim yaşımdaki adam İstanbula gelsem bana iş verir misin diye sordu. Veremem dedim. Ben işi bıraktım çalışmıyorum. Gürcistanda dil konusunda Türkler Rusça bilenler hariç diğer ülke vatandaşlarına göre daha şanslılar. Hiç ummadığınız anda karşınıza Tğrkçe bilen birisi çıkabiliyor. Burada Türkçe konuşabilenler Ermeni kökenlilerin bazıları, Azeri kökenliler ve Türkiyede çalışıp geri dönenler. Burada da kaz yetiştirenler var.
Eski bir kaleyi gösteren levhayı takip edip kalenin altındaki dere kenarında mola verdik.
Kara yolu karşıdaki evlerin yanından geçiyor. Derenin kenarında bir adam balık tutmaya çalışıyor.
Kimden 06 Temmuz 2012 Akhaltsike - Kashuri
Biraz dinlendikten sonra hareket ettik. İşte kalenin kalıntısı. Gürcüler en ufak tarihi eseri bile yola koydukları tabelalarla işaretlemişler.
Buda kalenin yerini gösteren yol üstündeki tabela.
Ve Gürcistanda gördüğüm ilk domuz. Nasıl sevimli mi?
Kimden 06 Temmuz 2012 Akhaltsike - Kashuri
Artık Borjomiye yaklaştık. Borjomi milli parkı ve doğal mineral (maden) suları ile ünlü.
Yola çıktıktan 50 km sonra Milli Parka girdik.
Duvarda asılı ahşap Milli Park haritasını inceleyip fotoğraf çektirirken sivil giyimli bir görevli geldi.
Kimden 06 Temmuz 2012 Akhaltsike - Kashuri
Bize Milli Parkı gezmek istiyor musunuz diye sordu. Evet dedim. Büroya davet etti. Devasa masanın üzerinde camın altına yerleştirilmiş masa büyüklüğünde bir Milli Park haritası vardı. Parkta çeşitli yürüyüş ve atlı gezi parkuru olduğunu söyledi. Orman içinde yürüyüş parkurunun üzerinde konaklamak için 16 km ileride yer varmış. Peki burada çadırda kalmak mümkün mü? Görevli evet dedi. Çok uzak dedim. Bisiklet ile gidebilir miyiz diye sordum hayır dedi. İsterseniz 4 saatlik yürüyüşle şu parkuru geçin dedi. Biz 3 km hızla yürüsek 5 saatten fazla sürer. Bisiklet ile en az 6 saat sürer . Şu anda saat 16, bizim oraya ulaşmamız 22 olur ve hava kararır dedim. Günlük konaklama 5 lariymiş. Yarında buraya dönmek için en az 5 saat daha kaybedeceğiz arkadaşıma sormam lazım dedim. Dışarı çıkıp Aliye durumu anlattım Alinin isteği ile Kashuriye devam etmeye karar verdik. Görevli yanımıza gelip isterseniz burada da kalabilisiniz dedi. Aliye görevlinin söylediğini aktarıp karar ver kalalım mı diye sordum. Bizim kararsızlığımız uzun sürünce görevli gitti. Ben burada 1 gece kalmaktan yanaydım ama Alinin aklı 5 lariye takılmıştı, burada kalırsak 5 lari ödeyecek miyiz peki dedi. Yeniden yola çıktık.
Ali karşıdaki evlerin fotoğrafını çekip devam etti. İlk dükkandan ekmek almayı konuşmuştuk. Türkiyede olduğu gibi burada da kasa Ali oldu.
Fotoğraftan sonra yola devam edip Aliyi aramaya başladım ama Ali görünmüyordu. Borjomi çok güzel bir kent ve kesinlikle kalınması gerekir ama ben Aliyi ararken bütün güzelliklere sadece göz ucu ile bakabildim ve hiç fotoğraf çekemedim. Aliyi bulamayınca yetişmek için var gücümle pedalları çevirmeye başladım. Bir süre sonra Borjominin bir hayli dışındaki bu ilginç yarım barajı görünce durdum.
Kimden 06 Temmuz 2012 Akhaltsike - Kashuri
Alinin arayı bu kadar açması mümkün değildi. Anlaşılan birbirimizi göremedik ve ben onu geçtim. Alinin geride kaldığını anlamıştım ama kendi stilimde sürmek bana cazıp geldi. 27 km yolu ihtiyaç molaları dahil 1 saat 15 dakikada aldım. Sonunda Kashuri girişinde durup beklemeye başladım. Nasıl olsa sonunda buradan geçecekti. Bende Alinin yeni numarası yok arayamıyorum, işin ilginci oda beni aramıyor.
Aliyi yarım saat sonra geldi. Benim numaramın önüne +9 koymadığından telefondan Gürcüce bir uyarı geliyormuş oda bunu anlamamış. Muhtemelen ses eksik veya yanlış bir numara çevirdiniz diyordu.
Kashuriye girdik.
Kimden 06 Temmuz 2012 Akhaltsike - Kashuri
Batum, Gori kavşağını geçip Gori yönünde 3 km ilerledikten sonra yolun her iki yönünde karşılıklı iki benzinci gördük. Soldaki benzincinin arkasındaki ağaçlık alana gidip önce yemeğimizi yedik. İnek sürüleri köye döndükten sonra da çadırlarımızı kurduk. İstasyondaki LNG pompasının sıvılaştırma ünitesi araç gelip gaz aldıkça çalışıp gürültü yapıyordu. Allahtan gece araç trafiği azaldı da gürültüden rahatsız olmadık. Bu Gürcistanda kendi başımıza geçirdiğimiz ilk geceydi. Gürcistana gelmeden Lonely planetin forum sayfasında Gürcistanın her yerinin doğal kamp alanı olduğunu okumuştum doğruymuş.